Scroll Top
Iași, Str. Sărăriei 189 Corp A, B

DEMOTED TASTE/ GUST RETROGRADAT

DEMOTED TASTE/ GUST RETROGRADAT

DESCHIDEREA: LUNI, 21 OCTOMBRIE 2024
ORELE 17:00 - 20:00
INTERVAL GALERIA APARTE: 21 - 27 OCTOMBRIE 2024
GALERIE ETAJUL AL 3-LEA FAVD (CORPUL A):
28 OCTOMBRIE - 28 NOIEMBRIE 2024
Str. Sărărie 189, 700451, Iaşi

Au expus:
Bistriceanu Maria, Cantea Andreea Bianca, Cretu Paula Andreea, Damian Alexandrina Carmen, Dumitrița Gurău, Enciu Antonia Ștefania, Frozinschi Daria, Ilincan Alexandra, Maftei Manuela, Miclăuș Ana-Tereza, Niculescu Andreea Iuliana, Prodan Teodora, Miruna Lupea, Nicu Oniciuc, Tiron Jasmine Nicole, Tomoianu Lucreția, Zgherea Bianca Maria

Coordonatori: Dan Acostioaei, Andrei Timofte
Design expozițional: Nicu Oniciuc

Proiectul „Demoted Taste/ Gust Retrogradat” demarează prin organizarea unei expoziții cu studenți ai specializării Arta Murală (anii I, II, III Licență și anul II Master, II Doctorat FAVD). Pentru câteva zile galeria Aparte va conține lucrări de instalație artistică, jurnale, cărți-obiect, intervenții temporare și obiecte sculpturale din materiale mixte. Cu acest prilej expoziția va fi extinsă prin inaugurarea „holului-galerie” destinat utilizării de către specializările Arta Murală și Conservare și restaurare (Restaurare pictură murală, Restaurare pictură tempera) de la etajul trei al corpului A (FAVD).

În acest traseu care recompune drumul de la galerie la ateliere, studenții de la Artă Murală vor expune proiecte murale decorative. Izolarea propunerilor „project-based” care nu vor fi implementate se va desfășura prin expunerea acestora într-un format longitudinal. Chiar dacă perspectiva panoramică apropie privitorul de o lectură narativă mai degrabă specifică filmului, abordarea spațială reprezintă un substitut simbolic adresată picturilor, lucrărilor de relief mural și sgraffito realizate de-a lungul anilor dar care au fost înlăturate cu ocazia renovării recente.

Conceptul evenimentului se concentrează în jurul interpretării gusturilor (dominante vs. cultură de masă) și prezintă perspective subiective asupra temei kitsch-ului juxtapuse cu cercetări asupra artei mainstream considerate high-class. În construcția înțelegerii expoziției ca spațiu retrogradat dar progresist expozanții au stimulat tema kitsch-ului – privită ca fenomen opus industriilor creative specializate.

Totodată, expoziția reprezintă un prilej de înțelegere a procesului de valorizare a operelor de artă și a circuitului complex de circulație a lucrărilor dintr-o perspectivă a circulației periferice a artei contemporane locale. Aspecte ale rafinării discursive și care țin de contextualizare sunt detectate nu doar din perspectiva relevanței publice a conținutului cultural ci și în măsura în care gusturile către anumite produse artistice sunt rezultate ale unor procese istorice. Dezvoltarea academiilor, așa-numita democratizare a muzeelor și dezvoltarea criticii instituționale nu oferă răspunsuri la o potențială privatizare a academiilor și la riscurile substituirii funcțiilor culturale și publice cu marota „educației-artistice-ca-marfă”.

În detrimentul unei expuneri focalizate asupra unui anumit mediu de expresie am urmărit să retrogradăm obiecte, istorii personale, sisteme de gândire și procese ce își găsesc rădăcina în categoria deficitară a supraproducției și suprasolicitării. Întrebarea fundamentală a proiectului este dacă predilecția către studiul unor metode și mijloace de natură tehnică cât și aprofundarea unor metodologii ale creației nu reprezintă o formă de retrogradare a cunoașterii experiențiale?

Proiect realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași.